Farmacie bedrijven sluiten hun Facebook pagina’s

De situatie

De Washington Post heeft net een artikel gepubliceerd over het feit dat Farmacie bedrijven hun Facebook pagina’s sluiten.

De aanleiding

Het is zo dat recentelijk Facebook de gebruiksvoorwaarden heeft aangepast en daarmee enkele privileges heeft teruggedraaid, met mogelijk nadelige gevolgen voor bedrijven, in dit geval dus farmaciebedrijven. Volgens het artikel in de WP gaat het voornamelijk om het recht om commentaar van Facebook gebruikers te blokkeren of onmogelijk te maken. Deze Facebook verandering zal maandag a.s. ingaan.

Wat is er te merken?

Astra Zeneca heeft deze vrijdag 12 augustus hun bedrijvenpagina over depressie gesloten. Johnsson & Johnnson zullen maandag aanstaande 4 van hun bedrijvenpagina’s sluiten, vanwege deze verandering in voorwaarden

De zorgen

Het bronartikel beweert dat de bedrijven in kwestie bang zijn dat mensen gaan schrijven over bijwerkingen, alternatieven gaan voorstellen of ongepaste opmerkingen maken over hun producten. Maar het is niet alleen slechte mond-tot-mond reclame die hun zorgen baart, maar het is vooral het op goede ideeën brengen van toezichthouders, aldus de WP.

Facebook aan het woord

De manager externe communicaties, Andrew Noyes, geeft aan dat juist deze veranderingen in voorwaarden goed zijn voor de transparantie en de openheid van de dialoog over het onderwerp. De farmaciebedrijven laten nu door hun sluitingsactie exact het omgekeerde zien. Men wil niet in dialoog met hun gebruikers, men wil niet horen wat men ervan vind en dat is, ons inziens, kwalijk te noemen.